--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------
--------------------
----------------Obrazek Zobacz nasz portal klubowy ---------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku ---------------Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku

1.8 A18XER - nie włącza się wentylator chłodnicy

ODPOWIEDZ
rch1818
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 24 sie 2017, o 00:53
Auto: Insignia
Kod silnika: A16XER
Rok produkcji: 2009
Miasto:

1.8 A18XER - nie włącza się wentylator chłodnicy

Post autor: rch1818 » 28 sie 2017, o 23:32

Witam. Mam problem w systemem chłodzenia. Silnik 1.8. Po paru przejechanych kilometrach temp skacze powyzej 90°C ale nie załącza sie wentylator chłodnicy. Co mogło paść ? Myślicie że to termostat lub czujnik temp ?

exo0
Nowicjusz
Posty: 40
Rejestracja: 24 paź 2016, o 10:54
Auto: Insignia
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2009
Miasto: Łódź/Działoszyn ok. Częstochowy/Wielunia
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: 1.8 - problem z chłodzeniem

Post autor: exo0 » 29 sie 2017, o 07:20

Sprawdzałeś czy układ nie jest zapowietrzony ?

Ponieważ gdyby nie włączała się chłodnica to by Ci wywalilo szybko powyżej 100 i dobijało do czerwonego.

Sam tak miałem po uszkodzeniu zbiorniczka wyrównawczego, mimo że uważałem iż układ jest odpowietrzony to jednak jeszcze było powietrze. Popatrz po wężach czy są gorące czy zimne :)

rch1818
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 24 sie 2017, o 00:53
Auto: Insignia
Kod silnika: A16XER
Rok produkcji: 2009
Miasto:

Re: 1.8 - problem z chłodzeniem

Post autor: rch1818 » 29 sie 2017, o 09:56

A jak to sprawdzic i ewentualnie odpowietrzyc ? Bo w sumie niedawno tez mialem problem ze zbiorniczkiem i go wymienilem a pezy okazji caly plyn. Ale do ukladu zmiescilo sie 4.5 l wiec sadzilem ze wszystko jest ok
Ostatnio zmieniony 29 sie 2017, o 11:51 przez yerry, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Proszę o stosowanie zasad polskiej pisowni. Regulamin forum par.5 pkt.8

exo0
Nowicjusz
Posty: 40
Rejestracja: 24 paź 2016, o 10:54
Auto: Insignia
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2009
Miasto: Łódź/Działoszyn ok. Częstochowy/Wielunia
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: 1.8 - problem z chłodzeniem

Post autor: exo0 » 29 sie 2017, o 12:32

W moim przypadku po odpowietrzeniu całego układu chłodniczego (posiadam założoną instalację gazową) powietrze było w jednym z węży doprowadzonych do reduktora.

Możesz spróbować metody na odkręconym korku od płynu lekko dodawać gazu i puszczać. Jeśli poziom płynu będzie opadał i zobaczysz powietrze to znaczy ze gdzieś jeszcze było powietrze w układzie.

Aczkolwiek to tylko mój chałupniczy sposób :D Nie dam sobie za niego reki uciąć

rch1818
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 24 sie 2017, o 00:53
Auto: Insignia
Kod silnika: A16XER
Rok produkcji: 2009
Miasto:

Re: 1.8 - problem z chłodzeniem

Post autor: rch1818 » 29 sie 2017, o 13:09

Próbowałem już tą metodę ale wtedy poziom plynu nieznacznie rośnie zamiast opadać. Sprawdzałem węże. Grube są gorące ale cieńszy od chłodnicy w lewej strony jest chłodny. Rozgrzalem auto do 90 ale znowu nie załączyl sie wentylator

Awatar użytkownika
Putridum
Użytkownik
Posty: 648
Rejestracja: 10 lut 2015, o 17:21
Auto: Insignia
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2010
Miasto: Warszawa
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: 1.8 - problem z chłodzeniem

Post autor: Putridum » 29 sie 2017, o 15:01

Wentylator włącza się chyba przy 105 stopniach:

"Z18XER – silnik DOHC, 16-zaworowy o poj. 1796 cm3. Najważniejszą innowacją jest wprowadzenie zmiennych faz rozrządu. Koła pasowe wałków rozrządu składają się z dwóch części mogących obracać się względem siebie o kąt 30o (ssące) i 20o (wydechowe). Ruchy te są wymuszane przez olej pod ciśnieniem. W głowicy są zamontowane dwa zawory elektromagnetyczne sterujące przepływem oleju, a na drugich końcach wałków znajdują się czujniki kontrolujące ich położenie.
Dzięki regulacji czasu współotwarcia zaworów ssących i wydechowych można było zrezygnować z zaworu recyrkulacji spalin. Teraz wystarczy opóźnić moment zamknięcia zaworów wydechowych i tłok w czasie suwu ssania sam zassie odpowiednią ilość spalin z kolektora wydechowego. Wałki rozrządu napędzane są paskiem zębatym. Luz zaworów jest regulowany poprzez szklankowe popychacze o odpowiednio dobranych grubościach denek.
Zainstalowano nowy plastykowy kolektor ssący ze zmienną długością kanałów sterowany elektrycznym siłownikiem. Katalizator zintegrowano z kolektorem wydechowym tłoczonym z blachy.
Tłoki z pływającymi sworzniami mają w części nośnej wybrania zmniejszające ryzyko zatarcia. Zastosowano też natrysk oleju na denka tłoków w celu poprawy ich chłodzenia.
Sam olej również jest chłodzony w wymienniku ciepła zintegrowanym z filtrem.
Silnik posiada elektrycznie sterowany termostat znany z jednostki Z16XEP. Przy pracy silnika na biegu jałowym, lub z częściowym obciążeniem termostat otwiera się przy 105*C.
Przy większym obciążeniu sterownik włącza małą grzałkę zintegrowaną z termostatem. To powoduje wcześniejsze jego otwarcie – przy temp. 90*C.
Silnikiem zarządza sterownik Simtec 75.1.

A18XER jest przystosowanym do normy czystości spalin Euro 5 silnikiem Z18XER. Ponieważ zmiany w tej normie dotyczą głównie silników diesla, budowa silnika nie odbiega od poprzednika.
Moc maks. 103 kW (140KM)/6300 obr./min.
Moment maks. 175 Nm/3800 obr./min."

rch1818
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 24 sie 2017, o 00:53
Auto: Insignia
Kod silnika: A16XER
Rok produkcji: 2009
Miasto:

Re: 1.8 - problem z chłodzeniem

Post autor: rch1818 » 29 sie 2017, o 15:08

Tylko ze nawet przy temp 110 lub wyzszej nie zalaczal sie wentylator. Sprawdzalem chlodnice. Od dolu jest zimna
Ostatnio zmieniony 31 sie 2017, o 15:07 przez yerry, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Proszę o stosowanie zasad polskiej pisowni. Regulamin forum par.5 pkt.8

Awatar użytkownika
Putridum
Użytkownik
Posty: 648
Rejestracja: 10 lut 2015, o 17:21
Auto: Insignia
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2010
Miasto: Warszawa
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: 1.8 - problem z chłodzeniem

Post autor: Putridum » 29 sie 2017, o 15:31

Jak sprawdzałeś temperaturę?

Wysłane z mojego F3311 przy użyciu Tapatalka

rch1818
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 24 sie 2017, o 00:53
Auto: Insignia
Kod silnika: A16XER
Rok produkcji: 2009
Miasto:

Re: 1.8 - problem z chłodzeniem

Post autor: rch1818 » 29 sie 2017, o 15:58

Tylko ta ktora pokazuje mi sie na zegarze

Awatar użytkownika
Putridum
Użytkownik
Posty: 648
Rejestracja: 10 lut 2015, o 17:21
Auto: Insignia
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2010
Miasto: Warszawa
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: 1.8 - problem z chłodzeniem

Post autor: Putridum » 29 sie 2017, o 16:01

zegarze czy wyświetlaczu?

rch1818
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 24 sie 2017, o 00:53
Auto: Insignia
Kod silnika: A16XER
Rok produkcji: 2009
Miasto:

Re: 1.8 - problem z chłodzeniem

Post autor: rch1818 » 29 sie 2017, o 17:16

Zegarze. Wskazówka od temp. plynu chlodzacego

exo0
Nowicjusz
Posty: 40
Rejestracja: 24 paź 2016, o 10:54
Auto: Insignia
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2009
Miasto: Łódź/Działoszyn ok. Częstochowy/Wielunia
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: 1.8 - problem z chłodzeniem

Post autor: exo0 » 30 sie 2017, o 07:25

Ja raz pod Makro miałem taka sytuacje to auto wyrzucilo lekko 2l płynu cały czas dolewałem aż się odpowietrzył :)

Widocznie każdy przypadek jest inny

Awatar użytkownika
Putridum
Użytkownik
Posty: 648
Rejestracja: 10 lut 2015, o 17:21
Auto: Insignia
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2010
Miasto: Warszawa
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: 1.8 A18XER - nie włącza się wentylator chłodnicy

Post autor: Putridum » 30 sie 2017, o 09:51

rch1818 pisze:Zegarze. Wskazówka od temp. plynu chlodzacego
Czyli nie wiedziałeś jaką temperaturę faktycznie miał silnik - skoro wentylator ci się nie włączył to widoczne temperatura była poniżej 105 stopni

Wysłane z mojego F3311 przy użyciu Tapatalka

rch1818
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 24 sie 2017, o 00:53
Auto: Insignia
Kod silnika: A16XER
Rok produkcji: 2009
Miasto:

Re: 1.8 A18XER - nie włącza się wentylator chłodnicy

Post autor: rch1818 » 30 sie 2017, o 11:49

Dzisiaj sprawdzałem i również po wlaczeniu klimatyzacji nie załącza sie wentylator ale klima dziala

Awatar użytkownika
Putridum
Użytkownik
Posty: 648
Rejestracja: 10 lut 2015, o 17:21
Auto: Insignia
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2010
Miasto: Warszawa
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: 1.8 A18XER - nie włącza się wentylator chłodnicy

Post autor: Putridum » 30 sie 2017, o 12:07

Jak sprawdzasz temperaturę tylko po wskaźniku to nigdy nie będziesz wiedział jaka jest faktyczna temperatura - wentylator załącza się przy 105 stopniach, najlepiej jak byś odblokował funkcję temperatury cieczy na wyświetlaczu - byś miał czarno na białym jaka jest temperatura, a to że ci się nie załącza wentylator widocznie silnik nie osiąga wymaganej temperatury.

rch1818
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 24 sie 2017, o 00:53
Auto: Insignia
Kod silnika: A16XER
Rok produkcji: 2009
Miasto:

Re: 1.8 A18XER - nie włącza się wentylator chłodnicy

Post autor: rch1818 » 30 sie 2017, o 17:19

Auto trafiło do mechanika. Okazało się że jest problem z wentylatorem. Po prostu przycina sie i nie wlacza. Dopiero lekkie stukniecie powoduje ze sie wlacza i temp momentalnie spada
Ostatnio zmieniony 31 sie 2017, o 15:07 przez yerry, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Proszę o stosowanie zasad polskiej pisowni. Regulamin forum par.5 pkt.8

Awatar użytkownika
balldome
Nowicjusz
Posty: 44
Rejestracja: 7 lis 2014, o 02:42
Auto: Insignia ST
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2010
Miasto: EL

Re: 1.8 A18XER - nie włącza się wentylator chłodnicy

Post autor: balldome » 12 sty 2020, o 19:13

Cześć,
Od jakiegoś czasu mam problem z chłodzeniem, a konkretnie wentylator załącza się dopiero przy 113 stopniach (odczyt z wyświetlacza), czyli jak wskazówka na zegarze przejdzie ponad 90 st (wskazówka podnosi się przy 110 st na wyświetlaczu). Problem występuje tylko podczas powolnej jazdy (do ok 40 km/h) lub podczas jazdy w korku i na postoju. Podczas normalnej, ciągłej jazdy temperatura utrzymuje się w przedziale 100-105 st (czyli prawidłowa temperatura pracy silnika).
Do tej pory wskazówka nigdy nie ruszyła się ponad 90 st, i wentylator zawsze wcześniej się włączał.
Problem zauważyłem niedługo po wymianie rozrządu, czy może mieć to jakiś wpływ?
Podłączyłem pod kompa – brak błędów.
Wymieniłem termostat – taki sam efekt jak na starym termostacie.

Miał ktoś podobny przypadek, lub wie jak rozwiązać problem zbyt późnego załączania wentylatora??

Bartol
Zapaleniec
Posty: 1530
Rejestracja: 10 paź 2017, o 10:27
Auto: INSIGNIA
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Otrzymał  piwo: 23 razy

Re: 1.8 A18XER - nie włącza się wentylator chłodnicy

Post autor: Bartol » 12 sty 2020, o 22:03

Włącza się pierwszy bieg wentylatora? Niestety nie pamiętam przy jakiej temperaturze powinien, ale na pewno poniżej 110 stopni. Wydaje mi się, że w okolicy 107-109 stopni powinno to nastąpić by zbić temperaturę do 100-103 stopni.

Dodano po 38 minutach 34 sekundach:
Tutaj masz jeden temat:
https://insignia-club.pl/viewtopic.php?f=17&t=673
W tym pisałeś pół roku temu:
https://insignia-club.pl/viewtopic.php? ... 20#p186489
Jeśli nie radzisz sobie z tym to dlaczego nie podjedziesz do mechanika?

Awatar użytkownika
balldome
Nowicjusz
Posty: 44
Rejestracja: 7 lis 2014, o 02:42
Auto: Insignia ST
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2010
Miasto: EL

Re: 1.8 A18XER - nie włącza się wentylator chłodnicy

Post autor: balldome » 19 sty 2020, o 19:29

Sam się jeszcze za to nie brałem, bo jak jest na dworze chłodniej, to i problem rzadziej występuje. Latem jak wskazówka cały czas przekraczała 90 st, bylem u dwóch mechaników, jednak nie znaleźli przyczyny. Jedynie jedne z nich zaoferował ze może coś pokombinować, ale ze względu na wyjazd, nie moglem zostawić auta żeby eksperymentował. Przed latem muszę zrobić. Stawiam opornik na wiatraku, dlatego napisałem , bo może miał ktoś taki przypadek. Z linku który wkleiłeś, to wynika ze to będzie prawdopodobnie opornik. Na wiosnę go sprawdzę i ewentualnie wymienię , to dam znać czy rozwiązało problem.
Mozna kupić osobno ten opornik, czy trzeba z całym wiatrakiem?

Bartol
Zapaleniec
Posty: 1530
Rejestracja: 10 paź 2017, o 10:27
Auto: INSIGNIA
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Otrzymał  piwo: 23 razy

Re: 1.8 A18XER - nie włącza się wentylator chłodnicy

Post autor: Bartol » 16 lut 2020, o 09:25

W trakcie postoju bez obciążenia, silnik pracuje chwilę w temperaturze 107 stopni i włącza się pierwszy bieg wentylatora zbijając temperaturę do 98 stopni. Na zegarach przez cały czas 90 stopni, temperatura odczytana aplikacją.
ECU w zależności od temperatury otoczenia(u mnie 0 stopni w trakcie pomiaru) i aktualnego obciążenia silnika może włączyć wentylator wcześniej.

carvertical VIN check
ODPOWIEDZ

Wróć do „Układ ogrzewania + chłodzenia”